|
Титаник
„Титаник“ е британски лайнер от клас "Олимпик", известен със сблъсъка си с айсберг и трагичното си потъване на 14 април 1912г. Построен в корабостроителницата Harland and Wolff в Белфаст, Титаник бил най-големия пътнически параход в света по онова време. По време на първото си плаване (от Саутхямптън, Англия; до Шербург, Франция; Куинстоун, Ирландия; и Ню Йорк), той се сблъсква с айсберг в 23:40, неделя вечерта на 14 април 1912, и потъва два часа и четиридесет минути по-късно в 2:20 понеделник сутринта на 15 април 1912 след като се разцепва на две части.
История
Трагичната история на най-модерния пътнически кораб за своето време, обявен предварително за непотопяем, потъва в Атлантика на 15 април 1912 година. Загиват около 1500 души пътници и екипаж. Не е установен броят на българите, около 45-50 души. Подробностите около гибелта на кораба, трагедията на пътниците и мъжествеността на екипажа са известни, за българите може да намерите повече в раздел българска следа. В нощта на фаталната среща на Титаник с гренландския айсберг капитан Стенли Лорд пътува в същото направление за Бостън с 6000-тонния кораб "Калифорниън". Вечерта на 14 април неговият кораб е заобиколен от ледове и той е принуден да спре до сутринта. Понеже знае за медийния рейс на Титаник и че той се намира в същия район, капитан Лорд е първият, който предупреждава капитана на Титаник за опасните ледените блокове по радиото в 23:00 часа. Съобщението не е било разбрано и тъй като не е носил специален надпис за опасност, радистът на Титаник не е съобщил за него на капитана. Радистът на "Калифорниън" изключва радиостанцията и ляга да спи, защото дежурството му е изтекло. Още същата вечер двамата наблюдатели на Титаник съобщават за айсберг. Разстоянието е някъде около 30-35 метра. Не са го видели по-рано, защото е трудно да видиш нещо синьо в нощ, тъмна като рок. Вятърът също е причина за трагичната история. Температурата на въздуха е била -10 градуса. Първият офицер се намира на мостика и дава командата, която всеки морски офицер на негово място би изрекъл при подобна ситуация : "Ляво на борд, машини пълен назад!". Но твърде късно, ледената скала разпаря корпуса от към носа по дължина 90 метра. Бързо нахлува вода в предните отделения. Първите няколко отделения може да са наводнени и корабът да продължи, без да потъне, но е било наводнено още едно отделение. Конструкторът на Титаник Томас Ендрюс веднага прави необходимите изчисления - корабът ще потъне! Когато от Титаник пускат първата спасителна лодка с пътници, капитанът му е относително спокоен - близо до тях се виждат светлините на кораб. Той дори нарежда на лодката да отиде и да се върне за нова партида. Никой не се съмнява, че това е "Калифорниън". Но този кораб не отговаря на радиосигналите, нито на ракетите за бедствие, подавани от Титаник. В един момент светлините му изгасват и той изчезва в нощта като мираж ...
ТУК Е ПОТЪНАЛ ТИТАНИК
Разследване
Понеже всички са уверени, че това е корабът на Стенли Лорд, той не може да се оправдае нито пред сенатската комисия в Ню Йорк, нито после на следствието в Лондон. Не е взето предвид, че не е видял никакви ракети, понеже се намирал на 25 мили от мястото на катастрофата и че радистът му не е чул никакви сигнали за бедствие. Капитан Лорд доживява с този позор до 1962 година. Вече на смъртно легло, той повиква нотариус и за последен път заявява, че е невинен ... Три месеца след смъртта на Стенли Лорд норвежкото радио и телевизия съобщават за сензационната изповед на капитан Хендрик Нес, починал на 85 години. Към тази изповед го принуждава негов пленник, попаднал на дневника му от 1912 година, когато е бил капитан на промишления кораб "Самсун". Това е корабът, наблюдаван на 4-5 мили и който след първите ракети, загасил светлините си и изчезнал. Причината е, че "Самсун" ловувал контрабандно тюлени край Нюфаундлен и имал в трюмовете си няколко стотици убити животни. Ракетите на Титаник капитанът помислил за сигнали на патрулиращ кораб на бреговата охрана на САЩ. "Самсун" бил голям съд, но нямал радиостанция. Чак когато доплавали до Исландия, научили за корабокрушението на Титаник. Капитан Нес събрал екипажа и му обяснил какво е станало. От никого не е искал клетва, те просто си мълчали ... Десетилетия наред всички смятаха, че айсбергът като нож е разрязъл обшивката на Титаник. Приемаше се, че пробойната е дълга 90 метра и широка 2 метра. Но тази пробойна са видели само двама души на Титаник : Едуард Смит и конструкторът Томас Ендрюс. И двамата загиват на кораба ... Оцеляват почти всички, пътуващи в първа класа. В катастрофата загиват около 1500 души, от които поне 41 са българи. Оцеляват около 700, прибрани от кораба „Карпатия“.
Изследване и откриване
През лятото на 1985 година Робърт Балард от Удсхолския океаногеографски институт, с екип от двама души, достигна останките от Титаник на дълбочина 3795м. За целта те разполагаха с миниподводницата "Алвин" и фоторобота "Джейсън Джуниър",привързан към "Алвин" .Оглеждат всичко което ги интересува, правят множество снимки и видеозаписи. Въпреки, че огледаха старателно десния борд на кораба ,не откриха никаква пробойна, а само подбитости по обшивката и пропуквания в местата на нитовите заклепки. Изводът е прост:бордът на кораба не е бил разрязан , той просто не е издържал и се е разпорил по нитовете в мястото на удара и налягането от срещата с айсберга ... В края на 2005 г. група изследователи след множество задълбочени проучвания и опити стигат до заключение, че нитовете, използвани при строитолството на Титаник, са били много некачествени. Качествен нит без проблеми би издържал на натиск над 1000 KN, но са направени икономии за сметка на качеството на стоманата. Така тя не е могла да издържи повече от 350 KN.
Хронология
Снимка на носа на Титаник на океанското дъно
10 април 1912
- 11:00 "Титаник" напуска пристанището в Саутхамптън
- 19:00 "Титаник" акостира в Шебург (Франция)
- 21:00 "Титаник" се отправя към Ирландия!!!
11 април 1912
- 12.30 "Титаник" акостира в Ирландия.
- 14.00 "Титаник" напуска Ирландското пристанище.
14 април 1912
- 09:00 първо съобщение за айсберги -42°с.ш. и 49-51 з.д.
- 13:42 второ предупреждение - 41°51′с.ш. и 49°52′з.д.
- 13:45 трето предупреждение - 41°27′с.ш. и 50°8′з.д.
- 19:30 четвърто предупреждение - 42°3′с.ш. и 49°9′з.д.
- 21:40 пето предупреждение - 42-41°25′с.ш и 49-50°30′з.д
- 23:40 "Титаник" се сблсъква с айсберг -41°.6′с.ш и 50°14′
15 април 1912
- 00:15 - първи подаден сигнал за помощ.
- 00:45 - пускат спасителна лодка №7 и първата сигнална ракета
- 01:40 - изстреляна последната сигнална ракета
- 02:05 - спусната последната спасителна лодка
- 02:10 - изпратен последен сигнал за помощ
- 02:17 - изгасва електричеството
- 02:18 - "Титаник" се разцепва на две части
- 02:20 - "Титаник" потъва
- 03:30 - пристига "Карпатия"
- 04:10 - започва качването на хората от лодките
- 08:50 - "Карпатия" взема курс обратно за Ню Йорк
Разпределение на пасажерите
Принадлежност | Общо | Спасени | Спасени в % | Жертви | Жертви в % |
I класа |
329 |
199 |
60,5 |
130 |
39,5 |
II класа |
272 |
119 |
43,8 |
153 |
56,2 |
III класа |
710 |
174 |
24,5 |
536 |
75,5 |
Персонал |
897 |
212 |
23,6 |
685 |
76,4 |
Общо |
2208 |
704 |
31,9 |
1504 |
68,1 |
|